Kulturfag
Kulturfagenes indhold og opbygning på Trekronergade Freinetskole
Kulturfag omfatter fagene historie, religion og samfundsfag. På skolen inkorporeres kulturfagene i mange forskellige aspekter af undervisningen. Der lægges vægt på at gøre fagenes indhold og færdigheder vedkommende i forhold til dagligdagen og samfundet.
Undervisning i samfundsfag foregår på de fleste skoler kun i udskolingen. På Trekronergade Freinetskole er samfundsfag i særdeleshed til stede i form af den demokratiske dannelse, som fra første til sidste klassetrin er styrende for undervisningens tilrettelæggelse. Dette udmønter sig bl.a. i at eleverne har stor medbestemmelse og i principperne om, at eleverne skal have plads til at udfolde sig som individer, samtidig med at de opdrages til at indgå i et forpligtende fællesskab. Da skolen følger en demokratisk model, bliver eleverne således tidligt bekendte med demokrati i praksis.
Grundskolen
I 1-6 klasse indgår historie, religion og samfundsfag hvert år som en del af fælles eller individuelle emnearbejder. Vi arbejder ofte med perioder i historien eller med udgangspunkt i en verdensdel og dens historie. Faget indgår også i tværfaglige sammenhænge og på værksteder.
Overbygningen
I 7-9 klasse fremgår kulturfag som et selvstændigt fag på elevernes skemaer. I 7-8 klasse består kulturfag primært af undervisning i historie og religion og i 9 klasse primært samfundsfag.
Derudover arbejdes der i overbygningen med kulturfag, som et fag der er tilgængeligt i værkstedstid, foredrag, relevante emneuger samt årsopgaver og projektopgave.
På skolen kan eleverne ved udtræk komme op i den samfundsfaglige afgangsprøve. Skolen er fritaget for prøve historie og religion.
Historie
Generelt om faget
Eleverne skal i faget historie opnå sammenhængsforståelse i samspil med et kronologisk overblik og kunne bruge denne forståelse i deres hverdags- og samfundsliv.
Eleverne skal blive fortrolige med dansk, europæisk og global kultur og historie.
Faget historie omfatter tre kompetenceområder: Kronologi og sammenhæng, kildearbejde og historiebrug.
Eleverne skal kende til kildelæsning, skal kende relevante historiske nedslag og perioder, samt kunne sætte disse i forhold til hinanden i en historisk og nutidig kontekst. Den historiske bevidsthed ligger til grund for skolens syn på historie. Eleverne skal være i stand til at trække tråde fra historien og op til i dag. Målet er, at eleverne kan spejle sig i fortiden og opleve, at også de er en del af en skrivende historie.
Vi søger hele tiden at gøre faget aktuelt og nærværende for eleverne, således at de kan se sig selv som en del af historien.
Del- og slutmål
Trekronergade freinetskole lever op til Folkeskolens Fælles Mål for faget.
Evaluering
Evalueringen foregår mundtligt, som foredrag, multimedie eller på anden vis, som afslutning på et emne. Eleverne skal reflektere over det de har lært, samt give udtryk for deres oplevelse af forløbet. Læreren stiller fortrinsvis “hv-spørgsmål”, der ikke kan besvares med et “ja” eller “nej”, og der kommer ofte en mindre debat mellem eleverne, så de forskellige opfattelser af forløbet kommer på bordet. Der kan også evalueres i form af f.eks. quiz, spil, løb og andre aktiviteter, hvor eleverne får brug for deres viden til at løse opgaver.
Historien kan fortolkes på mange måder og elevernes oplevelser, meninger og erfaringer bringes ligeledes i spil her.
Religion
Generelt om faget
Eleverne skal i faget religion tilegne sig viden og færdigheder, der gør dem i stand til at forholde sig til den religiøse dimensions betydning for livsopfattelsen hos det enkelte mennesker og dets forhold til andre.
De skal have viden kendskab til religiøse skrifter samt kristendommens historie og rolle i dansk kulturhistorie og samtid.
Eleverne skal opnå viden om ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser.
Fagets består af fire kompetenceområder: Livsfilosofi og etik, Kristendom, Bibelske fortællinger samt ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser.
Eleverne skal kende til bibelske og andre religiøse skrifter, reflektere over tilværelsesspørgsmål og forholde sig til problemstillinger vedrørende forskellige livsopfattelser. På skolen er refleksion over tilværelsesspørgsmål samt etisk stillingtagen grundlæggende for religionsfaget. Målet er at eleverne kan bruge deres faglige kompetencer i forbindelse med personlig stillingtagen, medansvar og handling i et demokratisk samfund.
Del- og slutmål
Trekronergade freinetskole lever op til Folkeskolens Fælles Mål for faget.
Evaluering
Evalueringen foregår mundtligt, som foredrag, multimedie eller på anden vis, som afslutning på et emne. Eleverne skal reflektere over det de har lært, samt give udtryk for deres oplevelse af forløbet. Læreren stiller fortrinsvis “hv-spørgsmål”, der ikke kan besvares med et “ja” eller “nej”, og der kommer ofte en mindre debat mellem eleverne, så de forskellige opfattelser af forløbet kommer på bordet. Der kan også evalueres i form af f.eks. quiz, spil, løb og andre aktiviteter, hvor eleverne får brug for deres viden til at løse opgaver.
Tro, filosofi og etisk stillingtagen kan komme til udtryk på mange forskellige måder og elevernes oplevelser, meninger, erfaringer og tolkninger om tilværelsen skal her komme til udtryk.
Samfundsfag
Generelt om faget
Faget fokuserer på at uddanne eleverne til demokratisk tænkende individer, der samtidig kan forholde sig kritisk til demokratiet som styringsform og til samfundet generelt.
Eleverne skal i faget samfundsfag opnå viden og færdigheder, så de kan tage reflekteret stilling til samfundet og dets udvikling. Eleverne skal opnå kompetencer til aktiv deltagelse i et demokratisk samfund, herunder demokratisk ansvar, pligter og muligheder.
Faget samfundsfag omfatter fire kompetenceområder: Politik, økonomi, sociale og kulturelle forhold samt samfundsfaglige metoder. Vi søger at eleverne formår at integrere disse kompetenceområder i deres daglige virke, foredrag og opgaveskrivning. Ligeledes arbejdes der på, at eleverne formår at gøre brug af fagets praksismetoder til indsamling af data, spørgeskemaer, interviews mm.
Vi finder det naturligt at inddrage i den demokratiske proces, der foregår i samfundet omkring dem. Det er en vigtig del af skolens virke, at eleverne kender til demokrati, ytringsfrihed og fællesskaber af forskellig art. Ligeledes ser vi det også som en vigtig menneskelig og faglig værdi at kunne forholde sig reflekterende og åbent i forhold til omverdenen.
Foruden fagtimer, tværfaglige forløb og projektopgave mm. er samfundet til debat i elevernes foredrag, avislæsning og nyheder på de daglige eftermiddagsmøder. Relevante og aktuelle problemstillinger og udfordringer tages op i plenum. Der udveksles meninger og diskuteres med øje for, at den enkelte elevs mening tilgodeses og respekteres.
Del- og slutmål
Trekronergade freinetskole lever op til Folkeskolens Fælles Mål for faget.
Evaluering
Evalueringen foregår mundtligt, som foredrag, multimedie eller på anden vis, som afslutning på et emne. Eleverne skal reflektere over det de har lært, samt give udtryk for deres oplevelse af forløbet. Læreren stiller fortrinsvis “hv-spørgsmål”, der ikke kan besvares med et “ja” eller “nej”, og der kommer ofte en mindre debat mellem eleverne, så de forskellige opfattelser af forløbet kommer på bordet. Der kan også evalueres i form af f.eks. quiz, spil, løb og andre aktiviteter, hvor eleverne får brug for deres viden til at løse opgaver.
Samfundsfag skal danne et grundlag for refleksion og diskussion af relevante problematikker eleverne imellem. Elevernes egne oplevelser, meninger og erfaringer er vigtige indspark til debatten.